Logo Trencamoles

Finestres de bel

Sortida del mes de gener de 2023
Les Finestres de Bel, Bel (Rossell)

Itinerari: Bel-Font de Baix-Font de la Vidala-Mas de Mariner-Morral Negre-Finestres-
Pena de Bel-Mola de Bel-Bel.

Ruta senderista conjunta de l’Agrupació de Muntanya El Turmell de Xert, Associació
Senderista l’Esquetxe de Rossell i Centre Excursionista Refalgarí de la Sénia, a més d’altres caminants a títol personal: 62 caminants més dues mascotes

Són les 7.30 del matí i partim direcció Rossell on ens esperen els components de les associacions relacionades anteriorment. Tot seguit reprenem el camí a Bel per una
carretera estreta, empinada i amb corbes ben pronunciades. Després de 9.5 quilòmetres arribem a l’entrada del poble on deixem els cotxes. Acte seguit ens fem la foto protocol·lària de rigor de tots els participants.

Comencem la ruta passant al llarg de tot el carrer Major del poble (cal dir que Bel només té que dos carrers, el Major i un de paral·lel a ell anomenat carrer Sol) i ja ens donem compte que les baixades i pujades, més o menys pronunciades, seran una constant al llarg
de tot el recorregut.

La primera i més pronunciada i llarga és la que ens porta a la Font de Baix; al seu costat i aprofitant l’aigua trobem un petit safareig en el qual els habitants del poble devien baixar a
rentar la roba. Ara la ruta ja són tot baixades i pujades, terres de conreu de cereals (recordem que estem en els últims contraforts de la serralada Ibèrica), roquissars, senderols arrapats als vessants de les muntanyes, carrasques, carrasquissos, pinades, etc.

Seguim el camí i passem pels punts marcats de l’itinerari sense cap contratemps. Caminant i caminant arribem al punt en el qual veiem la paret vertical i aïllada que sobresurt de les
barrancades i que deixen entreveure les Finestres (obertures en la pedra com a conseqüència de l’erosió que han patit al llarg dels segles). Ens aturem un moment per reagrupar-nos i fer una baixada que ens du a les mateixes Finestres. Alguns es fan la típica
foto que deixa constància que han estat allí. Des de les
Finestres també veiem dos elements ben representatius del recorregut: la Pena de Bel, que passem pel seu costat, i després la Mola de Bel, de la qual en parlarem tot seguit. Ens
tornem a reagrupar després de pujar de les Finestres i pugem a la Mola per dos camins diferents: donant la volta a la Mola o pujant per una canal: tant l’un com l’altre camí ens
duen al cim de la Mola on trobem un punt geodèsic i un molló. Vista espectacular la que es veu des del seu cim: la part més punxeguda del Penyagolosa, el Bartolo, les agulles de Santa Àgueda (Benicàssim), s’intuïen les Columbretes, Peníscola, la serra de Sant Pere, el Turmell i les moles més representatives de Xert, els Ports de Tortosa, una mica del Delta, etc. Visió quasi perfecta gràcies a les condicions atmosfèriques.

Reprenem la baixada a Bel, però abans ens desviem per a veure les restes d’un poblat ibèric. Tornem a la senda principal i ara sí que enfilem la baixada a Bel per a aturar-nos poc abans d’entrar en el poble al molló de l’Assumpció. Des d’allí ja s’albiren les cases del
poble al qual arribem en cinc minuts.
Ens acomiadem amb la promesa de tornar a Bel a tancar-les, ja que ens les havíem deixat obertes, LES FINESTRES!