Logo Trencamoles

AGRUPACIÓ DE MUNTANYA EL TURMELL, XERT
ASSOCIACIÓ EXCURSIONAISTA L’ESQUETXE, ROSSELL
AJUNTAMENT I VEÏNS DE VALLIBONA

18 de juny de 2023. Prop de seixanta persones ens reunim a la Plaça de l’ Ajuntament de Xert a les vuit del matí. Agafem els cotxes i ens dirigim en processó fins a l’entrada del camí de la coveta de la tea, dins del massís de la serra del Turmell, un poc
més a munt del mas dels Noguers. A les 8.30 la majoria agafem els bastons, crema solar, barret, i motxilla i comencem a caminar per fer un primer descans en una clariana on hi
ha una caseta construïda amb materials moderns per a ús dels forestals i gent que treballava en la montanya.
I sí, una altra vegada de passeig pel Turmell!, però aquesta vegada per a recordar les trobades que els tres pobles —Xert, Vallibona, Rossell—que tenen límits amb el Turmell celebraven a l’estiu al mas de la Font de la Serra. L’any passat, el 2022 va ser la primera vegada que es va reprendre i enguany la segona.
La de l’any passat fou tot un èxit de participació de gent dels tres pobles i per la sorpresa:
ningú no s’esperava l’èxit de convocatòria!
Aquest any la gent ja anava sobre avís: ja sabia què es trobaria allí dalt i, com l’any passat, també ha estat un èxit. Poc més o menys els mateixos que l’any passat, i a més cal afegir companys més vells que segurament ja havien sentit parlar de les trobades anteriors i gent més jove que feia baixar l’edat mitjana dels assistents.

Reprenem la crònica i el camí i enfilem la pujada més marcada de tot el camí i arribem al collet de les Creus, on els altres deixen els cotxes. Ara agafem la senda que ens porta al
mas de la Serra. La senda va a una altura, fa no fa, d’uns 1000 metres, i sempre mirant a l’est i al sud, de cara a la mar. Les vistes fins que arribem al mas són magnífiques—
llàstima i sort que el dia no isqué assolellat: no vam poder gaudir del tot de les vistes del paisatge, però en canvi, ni a la pujada ni a la baixada no patírem gens de calor— ja que quan passem per les parets en runes del mas la senda canvia d’orientació al nord i ara la visió del mas i del mar despareix, però el paisatge és igualment magnífic. Muntanyes i més muntanyes, els últims contraforts de la serralada Ibèrica, i en una clariana trobem la font i uns troncs buidats pels quals corre l’aigua i que servia o serveix d’abeurador als ramats d’ovelles, cabres i vaques dels voltants. Ho trobem tot molt verd gràcies a les últimes pluges de finals del mes de maig i principi de juny.

Font de la serra

Som els primers a arribar. Triem lloc i despleguem l’estendart de l’Agrupació i esperem que arriben els altres dos pobles que formen part de la trobada: nosaltres, Xert, Vallibona i
Rossell. Ja estem els tres: salutacions efusives, abraçades entre alguns dels participants, bé per ser coneguts, bé per participar en altres caminates o per qualsevol altre motiu.
La trobada de gemanor és també una trobada per a compartir el menjar, així que li fem els honors amb l’entrepà de pernil, la beguda i els dolços que hem portat els tres pobles, que són col.laboració dels ajuntaments respectius. Al mateix temps també gaudim de les peces musicals que interpreten els components de la XARANGA ESTRELLA BAND que ve de Vallibona, formada per músics que els seus avantpassats hagueren d’emigrar a altres llocs i que ara, sabedors d’aquests actes han volgut participar d’aquesta manera.
Una vegada acabat el refrigeri i en processó ens hem dirigit al prigó de Sant Bernabé on els tres alcaldes, Juanjo Palomo de Vallibona, Evaristo Martí de Rossell i Susana Sanz, de
Xert ens han dirigit unes paraules recordant les trobades anteriors, ja perdudes en el temps, i desitjant que les actuals, represes el 2022, tinguen continuïtat en el temps i que siguen
punt de trobada i de germanor dels tres pobles. Tot seguit els tres alcaldes han repartit entre els assistents el característic rotllo.
I aquí s’acaba. Retornem a la clariana, agafem les nostres pertinences, ens acomiadem dels altres pobles fins l’any que ve i pas a pas enfilem, primer la senda i després la pista
que ens porta al mas dels Noguers per agafar els cotxes que ens porten a Xert.