Logo Trencamoles

El Turmell

29 marzo de 2024

Pujada al turmell de Xert

Sí, hem fet el cim, no l’Himàlaia a l’Everest, ni el Mont Blanc als Alps o l’Aneto al Pirineu o el Mulhacén a Sierra Nevada, però sí que hem pujat al pic Turmell, en els contraforts de la serralada Ibèrica complint la tradició de pujar-hi el Divendres Sant i
enguany no ha estat menys.
Així que quinze intrèpids i intrèpides hem complert aquesta tradició i el dia 29 de març a les 7.30 del matí sortíem des de la plaça de Xert amb els cotxes en direcció al mas d’en
Rei i des d’allí emprendre la pujada al Turmell.
Els que pugem quasi que ens coneixem el camí de memòria, però sempre hi ha alguna cosa que ens crida l’atenció.

A les 8 hores sortim del mas d’en Rei, passem pel mas de Montanyes, creuem el barranc i a les 8.15 emprenem la sempre tan temuda pujada dels Pogets, però que amb tranquil.litat i bons aliments la passem sense més ni menys fins arribar al fil de serra, on trobem una pista que va pràcticament des del mas de l’Espadella fins al cim del Turmell. Tal com pugem podem veure, malgrat la boira, i de cara a la mar, la vall de la Salzadella, el
Montsià, i d’esquerra a dreta la mola Llarga, la Redona i la Murada. Si girem la vista a l’interior, veiem els molins de vent més enllà de Morella, la mateixa població de Morella, la carretera nacional 232, la nevera de Catí, la punta del Penyagolosa, la vall del riu Cervol i la població de Vallibona.

Sobre les 11.15 arribem al cim, fem les fotos de rigor i a les 11.30 comencem la baixada per la pista de formigó; ens entretenim un moment a la nevera que hi ha prop del cim i continuem fins arribar a un punt en què agafem una senda que surt a la dreta i oberta fa poc pels operaris de l’ajuntament, que ens porta a les restes del mas dels Masets. Veiem les restes i continuem pels bancals que en un temps no massa llunyà devien ser conreats i avui estan plens de pins. Seguim la pista que va pel costat del barranc, passem per davant d’un povet construït amb materials moderns i amb corriola; tot seguit ens trobem amb una sénia
a la vora del barranc, emprenem una lleu pujada, passem per davant dels mas de Muntanyes i en cinc minuts arribem al mas d’en Rei, punt d’arribada i meta d’aquesta marxa senderista del Divendres Sant de 2024, caminata que esperem repetir l’any que ve 2025.