Logo Trencamoles

AGRUPACIÓ DE MUNTANYA EL TURMELL. XERT
7 D’ABRIL DE 2023
Sortida senderista pel terme de Xert: pujada al pic Turmell
Itinerari: mas d’en Rei-barranc del Cingle-cova de la Pastora-Pogets-mas d’en Rei.

És 7 d’abril, divendres sant, i avui toca la marxa senderista de la pujada al pic Turmell; pujada que ha quedat fixada en el calendari de l’Agrupació. La pujada i la baixada s’ha realitzat, des que va quedar fixada en aquesta data, per diversos camins: pujar pels Pogets i baixar per la pista de formigó; o pujar com s ́ha fet enguany per la cova de la Pastora i baixar pels Pogets; també s ́ha baixat per la font de la Serra i continuar per la coveta de la Tea, o baixar pel Marfullar i arribar al santuari de la Mare de Déu de Vallivana: o siga per a tots els gustos.
Comencem ara per la del 2023. Són les 7.30 i amb els cotxes fem cap al mas d’en Rei. Allí els deixem i continuem a peu: passem pel mas de Muntanyes i arribem al barranc del
Cingle, punt de creuada de camins i sendes. Seguint per la dreta fem cap a la basseta de Molentiu; seguint recte fem cap als Pogets i continuant arribaríem al Turmell; nosaltres,
ara agafem el camí a l’esquerra i pugem pel llit del barranc on veiem les detroses provocades pels aiguats del mes de novembre de 2022. No hi ha cap dificultat remarcable:
només que pedra i més pedra, còdols i còdols que deixem enrera; només hi ha dos punts en els quals cal estirar la cama, però res més. Deixem el barranc i ens enfilem pel vessant del
barranc, quasi que vertical, fins que arribem a la cova de la Pastora*, on se suposa que vivia aquesta persona allunyada de la civilització.

Després de descansar un poc i fer les fotos de rigor continuem per la senda que ens porta al fil de la cresta, la divisòria entre els termes de Xert, Morella i Vallibona. Magnífiques
vistes; de cara a la mar, les moles de Xert: la llarga, la redona i la murada, la vall de la rambla Cervera i les serres costaneres; de cara a l’interior, la nevera d Catí, la vall del
mateix poble i el capdamunt de Morella. Després dels comentaris sobre el paisatge que estem veient, continuem el camí, ara per pista que ens du al pic Turmell, fita que
acoseguim sobre les 11.45.
És hora de baixar, però en lloc de retrocedir i fer la baixada pels la temuda pista dels Pogets, enfilem la pista de formigó cap avall, passem pels costat de la nevera del Turmell
(que no anem a veure), i en un punt determinat la deixem i anem bosc a través per una senda per la qual no havíem anat encara i que ens condueix al barranc de la Fusta i d’allí al barranc del Cingle, mas de Muntanyes i mas d’en Rei. Són les 14.30 i la tradició s ́ha complert: pujar al pic Turmell el divendres Sant! *La Pastora: Florencio Pla Meseguer, també conegut com a Teresa Pla Meseguer, abans que se li reconegués el canvi de gènere, va ser conegut també amb els sobrenoms de “la Pastora”, “Teresot, el terror del Caro” o “Durruti”, va ser un maqui. La seua història ha estat convertida per l’escriptora Alicia Giménez Bartlett en una novel.la titulada Donde nadie te encuentre, que va ser premiada amb el Premi Nadal de 2011. La seua lluita per escapar dels rols binaris de gènere i contra el règim franquista, ha fet que la Pastora haja esdevingut un símbol de resistència.